להשתלב בלימודים גבוהים למרות הכל
השתלבות בלימודים – לפי נתוני משרד החינוך בין 10% – ל 20% מאוכלוסיית התלמידים בארץ הינה מתמודדת עם לקויות למידה. במהלך 10 השנים האחרונות חלה עלייה במודעות של גורמי החינוך והחברה בארץ לתלמידים ואנשים לקויי למידה והמערכת עוד משתכללת ומתקדמת על מנת לאפשר גישה להשכלה גבוהה, תוך מתן האפשרות לשילוב גבוה יותר של אנשים עם לקויות למידה במוסדות הלימוד הגבוהים בארץ.
השתלבות בלימודים – מהן לקויות למידה?
לקויות למידה הינם שם כולל להפרעה נוירו – התפתחותית אשר משפיעה על יכולת הלמידה הבסיסית של אדם בהשוואה לשאר אוכלוסיית בני גילו. לקות למידה אינה קשורה עם מנת משכל ולכן אינה משפיעה על יכולתו השכלית של האדם אלא רק על יכולתו ללמוד ולסגל כישורים. תחום לקויות הלמידה היה שנים רבות בגדר טאבו ועד היום יש בו הרבה תחום אפור, הקהילה המדעית עדיין חלוקת דעות לגבי מהי ההגדרה של לקויות למידה ולכן יש כאלו שיחשיבו הפרעות קשב וריכוז, ליקוי בכתיבה – דיסקוגרפיה, ליקוי בקריאה – דיסלקציה, ליקוי בקריאת מספרים – דיסקלקוליה, ליקויים בדיבור והיפראקטיביות תחת קורת גג אחת וכאלו שסוברים שרק דיסקוגרפיה, דיסלקציה ודיסקלקוליה עומדות תחת ההגדרה של לקויות למידה. חשוב לציין שבארץ תחום האבחון נמצא במגמת עלייה ויחד איתו המודעות של משרד החינוך ומוסדות הלימוד הגבוהים בארץ.
לקויות למידה ולימודים גבוהים בארץ
חוסר ההבנה של מערכת החינוך וחוסר ההיערכות של מוסדות ההשכלה הגבוהים בארץ לתלמידים לקויי למידה הובילו לאחוזי הצלחה נמוכים ותקופת לימודים כמעט בלתי אפשרית לאלו שבחרו למרות הלקות להשתלב בלימודים גבוהים בארץ, לאחרונה עם עליית המודעות לנושא ולסטיגמה שנוצרה במהלך השנים הועברה הצעת חוק בישראל אשר מחייבת את כל המוסדות הגבוהים להשכלה להחזיק מערך אשר תפקידו לסייע לתלמידים בעלי לקויות למידה ותפקידיו: לאבחן תלמידים לקויי למידה, לשפר ולהתאים את מערכי הלימוד ולספק ליווי לתלמידים במהלך תקופת הלימודים. נוסף לזה קיימות מכללות ותכניות לימוד בארץ אשר מספקות מסלולי לימוד המותאמים לסטודנטים אשר מתמודדים עם לקויות למידה ואבחון אשר מקנה הקלות כמו: הארכת זמן במבחנים, בחינה בע"פ ועוד. אך עדיין למרות כל ההתפתחויות האחרונות בתחום ישנה עוד דרך ארוכה בדרך למתן הזדמנות שווה ל 100% מהתלמידים המאובחנים כלקויי למידה במערכת הלימודים הגבוהים בישראל, אם בבתי הספר היסודיים והתיכוניים אחוז התלמידים בעלי לקויות למידה עומד על 20% – 10% הרי שבמוסדות ההשכלה הגבוהים אחוז הסטודנטים לקויי הלמידה מגיע ל3.5% מכלל התלמידים, במכללות ובמכינות ברחבי הארץ נרשמים אחוזים דומים בקרב אנשים שמגיעים לקורסי השלמת בגרויות שם האחוזים עומדים על 20%- 10% לקויי למידה. חשוב לציין שמערכת החינוך משתפרת ולומדת את התחום ככל שהזמן מתקדם והיום מכירה ומודעת יותר לסוגים של לקויות למידה לביטוי שלהם ולשמירה על הזכויות הבסיסיות של תלמידים בעלי לקויות למידה.